Palauta salasana

Anonymiteetti: Kysymme nimesi ja JulkiTerhikki-numeron vain, jotta voimme varmistaa ammattilaisuutesi. Nämä tiedot eivät näy työnantajille eikä muille käyttäjille palvelussa.

Luo tunnus
esim. Kuntayhtymä X esim. Pääterveysasema
Luo tunnus

Voit olla meihin suoraan yhteydessä:

Asiakkuudet ja lisätiedot
Vivika Juntunen
044 2772554
vivika.juntunen@medetter.fi
Myynti
Riikka Sirviö
040 140 6232
riikka.sirvio@medimatcher.fi

Voit myös lähettää meille viestiä oheisella lomakkeella niin olemme sinuun pian yhteydessä.

Lähetä

Mitä yhteistä on uudella työpaikalla ja lomahotellilla?

15.12.2020 - MediMatcher

Ennen matkalle lähtöään matkailija tutustuu pitkään lomakohteessa oleviin hotelleihin. Pikkuhiljaa jokin hotelli alkaa tuntua sopivalta. Sen jälkeen hän vielä käy katsomassa monta muutakin hotellia. Josko löytyisi vielä jotakin – mukavampi, hinnaltaan sopivampi – kaiken kaikkiaan itselle parempi!  

Tutkimusprosessi jatkuu seuraavina päivinä ja viikkoina. Samoja hotelleja, jotka jo ensimmäisellä kerralla nousivat esiin kiinnostavina, sattuu silmään uudelleen ja uudelleen. Lopulta matkailija tekee valinnan.

Hotellin valinta loppujen lopuksi tehdään tunteella. Kuvat puhuttelevat jotakin kohtaa matkailijan sisimmässä: ”Juuri tämä hotelli on minua varten.” Tarpeisiin sopivat faktat sitten lopulta tukevat tätä valintaa. Ennen valintansa tekemistä matkustaja on käynyt katsomassa tulevaa hotelliaan 5-9 kertaa!

Työpaikan etsiminen on aivan samanlainen prosessi kuin hotellin etsiminenkin.

Aivan samoin kuin lomamatkan tapauksessa, työpaikan etsiminen käynnistyy jopa vuotta ennen varsinaista toimintaa. Alkuun se ei ole konkreettista etsimistä vaan jostakin syntyy ajatus. Ensin ajatus vain vilahtaa mielessä. Mutta ajatus kasvaa ja lopulta alkaa ajatuksen konkretisoituminen. Minne mennä, mitä valita?

Päätöksen tekeminen tapahtuu aivan samanlaisen tunteen ja tiedon keräämisen kautta kuin lomahotellinkin valinta. Tähän asti ei ole ollut mahdollisuutta tutustua työpaikkoihin yhtä helposti kuin hotelleihin. Työntekijän on pitänyt tukeutua kuulopuheisiin ja tuttavien kertomuksiin. Mielikuva toki on syntynyt. Mutta onko se oikea tai vastaako se omia toiveita ja ajatuksia? Olisipa mahtavaa, kun pystyisi käymään katsomassa yhdeksän kertaa, millainen uusi työpaikka on – ja vertailla.

Kaikissa hotelleissa on monia puolia. Toinen arvostaa lämmitettävää uima-allasta, toinen sijaintia keskustassa. Sama koskee työpaikkoja. Toinen sopii paremmin toiselle ja toinen toiselle. Paremmuusjärjestystä on mahdotonta laatia. On kuitenkin tärkeää, että työpaikkoja on mahdollista vertailla, jotta pystyy valitsemaa juuri itselleen parhaan paikan. Myös työnantajille on tärkeää, että he voivat kertoa itsestään faktoja huhupuheiden sijasta. Antaa oikeaa tietoa päätöksen tekemisen tukemiseksi. Ja tietysti – tämän kaiken täytyy toimia juuri silloin kuin ihmisellä on sopiva hetki paneutua asiaan. Tämän vuoksi kehitimme MediMatcherin.