Palauta salasana

Anonymiteetti: Kysymme nimesi ja JulkiTerhikki-numeron vain, jotta voimme varmistaa ammattilaisuutesi. Nämä tiedot eivät näy työnantajille eikä muille käyttäjille palvelussa.

Luo tunnus
esim. Kuntayhtymä X esim. Pääterveysasema
Luo tunnus

Voit olla meihin suoraan yhteydessä:

Asiakkuudet ja lisätiedot
Vivika Juntunen
044 2772554
vivika.juntunen@medetter.fi
Myynti
Riikka Sirviö
040 140 6232
riikka.sirvio@medimatcher.fi

Voit myös lähettää meille viestiä oheisella lomakkeella niin olemme sinuun pian yhteydessä.

Lähetä

Rekrytointi -valmistaudu maratoniin

12.01.2021 - MediMatcher

Oma kokemukseni rekrytoinnista on lääkärivuokrauksessa ja myöhemmin lääkärikeskuksen ylilääkärinä. Olen tehnyt satoja työsopimuksia pääasiassa perusterveydenhuoltoon mutta myös mm. päivystysrinkeihin.

Ensimmäisestä yhteydenotosta lääkäriin kesti useimmiten 9 – 12 kuukautta siihen, että hänen kanssaan tehtiin työsopimus. Tänä aikana olimme aktiivisia ja otimme kontakteja häneen useita kertoja. Tällä tavalla lopulta saatiin lääkäreitä töihin myös ns. vaikeisiin kohteisiin. Tässä tärkeää on tuo pitkäjänteisyys ja toistot.  

Ihmiset miettivät työpaikan vaihtamista tai paikkakunnan vaihtamista pitkäjänteisesti. Ratkaisuja ei tehdä hetken mielijohteesta. Päätökselleen ihminen etsii vahvistusta eri tahoilta.

Nike vai “Sport shoes Alibaba”

Päätöksenteon työpaikan suhteen pätevät samat lainalaisuudet kuin kaiken muunkin valinnan suhteen. Jos pitää valita vaikkapa lenkkikengät. Hyllyssä on tuntematon merkki ja tunnetun valmistajan merkki. Yleensä ihminen mieluiten valitsee tuon tunnetun merkin

Tuntematon merkki joutuu perustelemaan olemassaoloaan siinä kun tunnettu merkki voi kertoa ominaisuuksistaan. Ominaisuudet tuntemattomassa merkissä voivat olla paremmatkin kuin tunnetussa mutta se ei koskaan pääse niistä kertomaan.

Tunnettu merkki on rakentanut tunnettavuutensa vuosien jopa vuosikymmenien kuluessa. Tämä on tapahtunut näkymällä.  Jos ei näy, ei ole olemassa.

Tämä sama pätee työpaikkojen valitsemisessakin. Työpaikan täytyy tulla tutuksi ja näkyä useita kertoja. Uudestaan ja uudestaan. Täytyy pystyä herättämään jokin mielikuva, jotta työnetsijä palaa katsomaan. Vasta tämän jälkeen voi odottaa, että hakijat alkavat löytää työpaikan.

Rekrytoinnin kvanttihyppy

Netti on lopulta nykyisin se väline, josta tietoa haetaan.  Hämmentävän huonosti sieltä on löytynyt oikeaa työntekijöille suunnattua tietoa työpaikoista. Tämä koskee laaja-alaisesti työpaikkoja, ei pelkästään terveys- ja hoitoalaa. ”Miellä on mukava työporukka ja nykyaikaiset toimitilat” ei todellakaan riitä päätöksenteon pohjaksi tämän päivän maailmassa tämän päivän ihmisille!

Terveys- ja hoitoalalla olemme vieneet netin käyttämisen aivan uudelle tasolle. On tehty eräänlainen kvanttihyppy –  MediMatcher!

MediMatcher kertoo työntekijälle haun avulla, mitkä työpaikat sopivat hänen toiveisiinsa ja odotuksiinsa. Eli ensimmäiseksi toimipiste saa nimensä näkyviin mahdollisena työpaikkana. Toiseksi työntekijä voi tutustua toimipistekuvauksen avulla työpaikan ”ominaisuuksiin”. Näin muodostuu tunne tästä paikasta. Kolmanneksi työntekijä pystyy palaamaan hakuunsa uudelleen ja uudelleen ja vahvistaa mielikuvaansa työpaikasta – siis toistoja. Ja tämä tietysti 24/7 silloin kun henkilöllä on siihen sopiva hetki.

Lopultahan kuitenkin kysymys on brändin rakentamista.

Pasi Kurtti
yleislääketieteen erikoislääkäri, työterveyslääkäri
pasi.kurtti@medimatcher.fi