Palauta salasana

Anonymiteetti: Kysymme nimesi ja JulkiTerhikki-numeron vain, jotta voimme varmistaa ammattilaisuutesi. Nämä tiedot eivät näy työnantajille eikä muille käyttäjille palvelussa.

Rekisteröidy
Rekisteröidy

Voit olla meihin suoraan yhteydessä:

Asiakkuudet ja lisätiedot
Vivika Juntunen
044 2772554
vivika.juntunen@medetter.fi
Myynti
Riikka Sirviö
040 140 6232
riikka.sirvio@medimatcher.fi

Voit myös lähettää meille viestiä oheisella lomakkeella niin olemme sinuun pian yhteydessä.

Lähetä

Somerekrytoinnin ABC

04.11.2020 - MediMatcher

Some eli sosiaalinen media tarkoittaa kaikkia erilaisia yhteisöllisiä palveluja ja nettisivuja, joissa ihmiset viettävät aikaa puhelimella tai tietokoneellaan.

Näistä esimerkkinä Twitter, Whatsapp, Linkedin, Facebook, Youtube ja Instagram. Vuonna 2020 tehdyn tutkimuksen mukaan täysi-ikäiset ihmiset viettävät keskimääräisesti päivässä 2h 24 minuuttia somessa*. Somepalvelut keräävät käyttäjistään ja heidän mieltymyksistään koko ajan dataa, ja tätä kerättyä dataa käytetään sitten kohdennetussa markkinoinnissa hyväksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun sairaanhoitaja Petteri katsoo kissavideoita ja lukee blogeja hoitoalan työstä, hän saa mainoksia kissanruuasta ja hoiva-alan avoimista työpaikoista.

Some kannattaa ilman muuta myös valjastaa työmarkkinoiden käyttöön! Hieman kaupunkilähiöön kyllästynyt sinkkulääkäri Helena voi havahtua hakemaan töihin myös maaseudulle nähtyään houkuttelevan mainoksen metsästysmaista tai vaellusreiteistä. Selaamalla tavallisia työpaikkailmoituksia avoimista työpaikoista ei välttämättä Helenalle itselleen tule mieleen muuttaa Vantaalta Jämijärvelle.

Miten sen somen sitten saa omaan käyttöön löytääkseen työntekijöitä?

Ihmiset tulevat someen viihtymään ja rentoutumaan. Saadaksesi heidän huomionsa, ei riitä että kirjoitat kivan tekstin ja etsit kivan kuvan liitteeksi. Perustettuasi tilit eri palveluihin, sinun täytyy hankkia ensin seuraajia ja määritellä kohderyhmä, jotta mainokseksi tulisi näkyviin mahdollisimman laajalle. Lataamasi sisällön tulee olla kiinnostavaa ja kivan näköistä – ei kukaan halua käyttää vapaa-aikaansa asioihin, joka ei tuo hyvää fiilistä! Täytyy siis suunnitella tarkkaan, miten saisit kohderyhmäsi huomion. Lisähuomiota voit ostaa kohdennetulla markkinoinnilla. Tällöin pystyt määrittelemään, kuka mainoksesi näkee ja haluatko että kuvasi saa huomiota, vai että mainos ohjaa katsojat nettisivuillesi. Mitä enemmän euroja ja panostusta käytät julkaisusi luomiseen, sitä enemmän saat tulosta aikaiseksi. Pelkästään yhden hyvän ja selkeän päivityksen tekemiseen menee ajallisesti vähintään kaksi tuntia.

Eri palveluiden erilaiset mahdollisuudet.

Instagram on palvelu, jossa käyttäjät lisäävät kuvia ja videoita omasta arjestaan. He selailevat seuraamiensa toisten käyttäjien luomaa sisältöä, mutta lisäksi näkevät muidenkin käyttäjien laittamia kuvia ja videoita sekä maksettuja, kohdennettuja mainoksia. Instagramissa mainostus toimii siten, että kun lähihoitajaopiskelija Anttoni selailee Instagramia ja näkee siellä itseään kiinnostavaa sisältöä vaikkapa luontoaiheista, hänelle tulee välillä näkyviin myös maksettuja mainoksia luontoaiheista, jotka on kohdennettu juuri hänelle. Tavoitteena olisi, että Anttoni kiinnostuisi mainoksesta niin paljon, että hän klikkaisi sitä ja menisi tutustumaan mainostajan profiiliin lisää. Jos mainos ei ole kiinnostava, Anttoni ei edes kohdista silmiään siihen.

Facebookissa mainonnan täytyy olla myös innostavaa, mutta ennen kaikkea selkeää. Tämä luo omat haasteensa – miten saada innostavaa sisältöä vain yhdellä kuvalla ja muutamalla sanalla?

LinkedIn on verkostoitumiseen ja työmaailmaan kehitetty palvelu, jossa käyttäjät kirjoittavat profiileihinsa oman työhistorian ja taitonsa. Siellä on myös mahdollisuus luoda organisaatioprofiili, jos oma henkilökohtainen LinkedInprofiilisi on tarpeeksi laadukas. LinkedInin käyttäjät vaativat markkinoijilta todella laadukasta sisältöä, jotta heidän mielenkiintonsa heräisi. Kuten muissakin palveluissa, myös LinkedInissä käyttäjät näkevät itseään kiinnostavaa sisältöä. Heitä kiinnostaa eniten uuden tiedon etsiminen. LinkedInissä käyttäjät ovat mahdollisesti etsimässä myös uutta työpaikkaa, ja siksi erityisesti HeadHunterit kiertävät siellä verkostoitumassa ja kyselemässä ihmisiä töihin.

Me MediMatcherissa käytämme asiakkaidemme esittelyjä mukana omassa somemainonnassamme.

Teemme mainoksista kiinnostavia ja värikkäitä – sellaisia, joita nähdessään somen käyttäjillä kiinnostus herää. Tämä on yksi MediMatcherin palveluista, jotka saat käyttöösi kaupan päälle, kun tuot organisaatiosi MediMatcheriin. Onnistunut somemainonta lisää toimipisteenne näkyvyyttä potentiaalisten työnhakijoiden parissa todella positiivisesti!

  • https://techjury.net/blog/time-spent-on-social-media/#gref

Muut kategorian artikkelit

Hammaslääkäreiden työnantaja
16.11.2020 Anonyymi rekrytointi?
09.11.2020 Näin löydät työntekijöitä
09.11.2020 Miten löydät MediMatcherin avulla töitä?
04.11.2020 Somerekrytoinnin ABC
20.10.2020 Mitä rekrytointi maksaa?
09.10.2020 Lääkärintyö yrittäjänä